sunnuntai 22. heinäkuuta 2012

Negro BH-kokeessa 13.6.2012

Negron BH-kokeesta on aikaa jo yli kuukausi, mutta ei ole kukaan "ehtinyt" päivitellä blogia... Koe meni kaikkiaan hyvin, menihän se läpi :D Tuomioita oli jakamassa Lea Mäkitalo.

Tottelevaisuusosa alkoi paikallamakuulla. Heti alkuun tuli joku öttiäinen kiusaamaan koiraa ja se sai Nekun pomppaamaan ylös. Mutta hetken istuttuaan meni koira takaisin makuulle. Ihan paikallaolon lopussa päätti Nekku vielä helpottaa hiukan ohjaajan paluuta ja ryömi pienen pätkän eteenpäin... :) Seuraaminen oli ihan loistavaa. Liikkeestä istumisessa ja maahanmenossa oli kummassakin jotain pientä härdelliä pysähtymisessä, kun Nekku pysähtyi kummallakin kerralla selvästi ohjaajan taakse. Mutta jatko sujui hyvin.

Kaupunkiosuudessa ei mitään ihmeellistä... Koira hinasi ja touhotti eteenpäin minkä jaksoi, eivätkä autot, ihmiset, koirat, pyörät yms. haitanneet sen menoa. Kaupan ulkopuolelle jätettäessä Nekulle tuli kyllä isiä ikävä, ja lievää kiljumista esiintyi, kun kuski hävisi kaupan ovista sisään. Mutta ei sekään tuomarin mielestä mitään haitannut, kun ei koira kuitenkaan osoittanut mitään mielenkiintoa vierasta koiraa, ihmisiä tai autoja kohtaan.

Ja vielä muutama tyylinäyte tottiksesta...





Ja homma klaari! Tottisosan hyväksytysti suorittaneena on helppo hymyillä :)

tiistai 22. toukokuuta 2012

Negro näyttelyssä

Aikaa edellisestä postauksesta on liikaa... Anssin treenitauko on päättynyt, Negrolla sellaista ei kai ollutkaan... Anssin tottikset on hyvässä mallissa, puruja otettu pari kertaa ja peräti kerran (oho?) ehtinyt jo jäljellekin. Liian laiskaa edelleen, mutta jos se tahti lähtis tästä kiihtymään. Yritellään päivitellä blogia useammin... :)

Negro suoritti ensiesiintymisensä näyttelykehässä Harjavallan ryhmänäyttelyssä 5.5.2012 ainoana koirana junioriluokassa. Esiintyminen ei ollut mitenkään kaunista, eikä tuomari tykännyt muutenkaan koirasta, mutta tulipa käytyä. Tuomisina näytelmästä JUN-H. Harjoittelua vähän, ja ensi vuonna sitten erkkariin ja uudestaan Harjavallan näyttelyyn... ;)

Negron näyttelyarvostelu (tuomarina Valentina Ivanicheva, Venäjä) kuului näin:

Year and 5 months, not good type, enough good body, too short crop, too straight topline, too flat ribs, very good angulation behing, moves are not typical for breed.


torstai 29. joulukuuta 2011

Tekeleitä...

Koirarintamalla on jostain syystä hiljaista... Päivät on tosi lyhyitä ja pimeällä ei uskalla tuonne susien sekaan lähteä. Jäljelle toisaalta pääsisi sään puolesta, mutta ei ole valoisa aika joulukiireineen riittänyt siihen. Pientä kotitottista lähinnä harrastetaan.

Anssi siis lähinnä löhöö ja lihoo (no toivottavasti ei!), kun kuski keksi kaivaa kutimet kätköistään taas. :) No pitkin vuottahan niitä neulomustikkuja on tullut kalisteltua, mutta enemmän vasta syksyn tullen. "Tilaustyö-tunika" valmistui joskus syksyllä (marraskuussa??) ja siitä odotellaan omistajalta kuvaa... vink-vink! ;) Samaan aikaan tuon tunikan kanssa työn alla oli parit kännykkäkotelot virkkaamalla.


Kotelot (nyt jo käytössä nuhjaantuneet, kuten kuvasta näkyy...) on virkattu seiskaveikan jämälangoista kiinteillä silmukoilla kännykän malliin soveltaen. Harmaa kotelo on varustettu vyölenkillä.

Noiden jälkeen tekaisin itselleni polviin asti ulottuvat Joulusukat.


Sukkien ohje täällä. Sen verran sovelsin, että lankana oli Novitan 7-veljestä ja lisäsin nyörit.

Tällä hetkellä työn alla yhdet sukat ja pikkumiehelle slipoveri. Katsotaan, tuleeko valmista ja milloin... :)

torstai 22. joulukuuta 2011

sunnuntai 2. lokakuuta 2011

Anssin tokotukset

Anssi debytoi tänään tokokehässä TVA Pori ry:n järjestämässä hallikokeessa Noormarkussa. Saldona ykköstulos pisteillä 175. Ikuna ennen ei olla oltu hallissa...

Osasuoritusten pisteet:
  1. Luoksepäästävyys 10 (kerroin 1)
  2. Paikalla makaaminen 10 (kerroin 3)
  3. Seuraaminen kytkettynä 7 (kerroin 2) - ja tätä ei siis oikeasti tapahtunut... sitä suoritusta ei voi kutsua seuraamiseksi, jotain perässäroikkumista se oli... :/
  4. Seuraaminen taluttimetta 8 (kerroin 4) - ja samaan tapaan lattiaa haistellen roikkui perässä tässäkin, mutta ihan lopussa skarppaantui sen verran, että sitä loppua saattoi hyvällä mielikuvituksella jo sanoa jopa jonkinlaiseksi seuraamiseksi....
  5. Maahanmeno seuraamisen yhteydessä 9 (kerroin 2) - vissiin olis vähän nopeempi voinut olla...
  6. Luoksetulo 9 (kerroin 3) - tässä koira lähti hyvin käskyllä tulemaan, mutta sitten tuli sama käsky toisesta suunnasta kaikuna ja Anssi vähän epäröi siinä matkalla :)
  7. Seisominen seuraamisen yhteydessä 9 (kerroin 2) - vähän nopeempi pysähdys olis saanut olla...
  8. Estehyppy 8 (kerroin 2) - tätä me ollaan harjoiteltu vaan sen verran, että saatais tokon alo-koe läpi ja se meni niinkuin on mennytkin eli Anssi kääntyi hypyn jälkeen ja lähti jo askeleen verran tulemaan takaisin päin esteen ohi, mutta pysähtyi sitten kuitenkin seisomaan.
  9. Kokonaisvaikutus 10 (kerroin 1)
Tästä sitten jatketaan avoimeen luokkaan, jahka saadaan Anssi pysymään kaukoissa suht paikoillaan ja luoksetulossa pysähtymään...

torstai 28. heinäkuuta 2011

Typy etsii taas uutta kotia

Typy on toistaiseksi tutustumassa uuteen kotiin. Tähän asti on ollut edukseen... :)

Typy eli Stroh's la Petite (Typy KoiraNetissä) etsii uutta kotia. Typy on iältään 1 v 4 kk ja toivoo pääsevänsä uuteen kotiin, jossa voi elellä rauhaisasti kotikoirana. Mahdollisuudet remmirähjääjäksi on olemassa, mutta edes jonkinlaisella auktoriteetilla ja johdonmukaisuudella se on estettävissä. Ihmisten keskuudessa Typy on hyvin pehmeä, mutta muita koiria kohtaan aika dominoiv. Suht pehmeäkätisellä ohjaajalla (jolla siis kuitenkin on edes jonkin verran auktoriteettia) saattaisi olla koulutettavissa johonkin lajiinkin, mutta meidän perheessä se ei onnistu. Mukava koira muuten kaikin puolin!




Kuvat talvella napsittuja, mutta ei tuo tyttö tuosta juurikaan ole muuttunut :)
    

keskiviikko 27. heinäkuuta 2011

lauantai 11. kesäkuuta 2011

Kontinvenytystä :)

Anssi esiintyi tänään Hyvinkäällä saksanpaimenkoirien erikoisnäyttelyssä luokassa 18-24 kk urokset. Tuomari Dr. Wolfgang Lauber antoi arvosanan G (= hyvä) ja seuraavanlaisen arvostelun:

mittelgross, mittelkräftig, normaler widerrist, gerade rucken kruppe betont geneigt und kurz noch gute vor und unterbrust, oberarm sollte länger sein und schräger liegen, hinten gut gewinkelt, normale front, bei noch gutem nachschub sollte der vortritt freier sein fällt auf die vorhand.

Eli suomeksi:
keskisuuri, keskivoimakas, normaali säkä, suora selkä, lantio korostetun jyrkkä ja lyhyt vielä hyvä etu ja alarinta, olkavarren tulisi olla pidempi ja vinoasentoisempi, takaa hyvin kulmautunut, normaali etuosa, vielä hyvä takatyöntö, etuaskeleen tulisi olla vapaampi, putoaa eteen.

Kaunis poika ja noin puoli metriä pitkä kieli... :D
    

maanantai 6. kesäkuuta 2011

Anssi käyttäytymiskokeessa

Anssi suoritti tänään hyväksytysti SPL Ala-Satakunnan järjestämän käyttäytymis- eli BH-kokeen. :) Tottelevaisuusosuus olisi voinut mennä paremminkin ja ohjaaja olla vähemmän rutinoitunut, mutta hyväksytty tulos on kuitenkin pääasia.

Tottelevaisuudessa kytkettynä seuraaminen oli tosi hyvä, se tuntui ohjaajan suunnastakin vallan mukavalta. Ei ahdistamista, ei ainakaan isompaa edistämistä, ei piippaamista. Täyskäännökset ok, samoin käännökset oikealle ja vasemmalle, vaikka varsinkaan vasurikäännöstä ei olla erityisemmin vielä harjoiteltu. Istumiset pysähdyksissä ok. Arvosana erinomainen.

Vapaana seuraaminen alkoi henkilöryhmällä ja siinä heti Anssi juuttui yhden henkilön housunpunttiin kiinni nenästään... :/ Siis joku haju tuli nenään ja sitä oli pakko mennä nuuskuttamaan. Pelkkä seuraamisen lisäkäsky ei tehonnut, mutta painokas "Anssi" sai äijän havahtumaan. Loppu seuraaminen muuten ok, mutta vasurikäännöksessä tuli koiralla ja ohjaajalla pieni törmäys, eli ei ihan tyylipuhdas käännös. Arvosana hyvä.

Liikkeestä istumisen seuraamisosuus oli tuomarin mukaan tiivis ja tarkkaavainen, käskystä jäi seisomaan, ohjaajan... öh... avusta huolimatta... :) Pysyi kyllä paikallaan seisomassa, kunnes tulin takaisin ja istui kiltisti käskystä perusasentoon. Arvosana puutteellinen.

Liikkeestä maahanmeno ja luoksetulo alkoi taas tiiviillä ja tarkkaavaisella seuraamisella. Käskystä maahanmeno oli hidas, mutta meni maahan kuitenkin. Ohjaajakin varmisteli taas... :) Luoksetulo nopea, mutta sivulletulo takkusi. Tässä näkyi se ohjaajan tottiskaavion vetäminen rutiinilla, kun Dampun kanssa ei voinut isompia höperehtiä ilman, että piippari lisäsi volyymiä. Nytkin siis kehuin Anssia tottiksessa hyvin hillitysti liikkeiden välillä ja luultavasti se ei luoksetulossa sitten enää oikein tiennyt, että onko mennyt niin kuin pitää vai eikö ole. Lisäkäskyllä ja pikku vinkeillä siirtyi sitten sivulle, vähän epävarmsti kylläkin. Arvosana kuitenkin hyvä.

Paikallaolo häiriön alaisena ok, arvosana erinomainen. Muutaman kerran paikallaolon aikana Anssi kuulemma nuuskaisi maata, mutta ei mitään isompaa.

Kaupunkiosuudessa käveltiin pikku lenkki kylillä ihmisten ihmeteltävänä. Tuomari arvioi koiran suhtautumiset henkilöryhmään, pyöräilijöihin, autoihin, lenkkeilijöihin sekä muihin koiriin. Lisäksi koira jätettiin kaupan seinustalle kytkettynä odottamaan hetkeksi yksin, jolloin häiriökoira meni ohi.

Anssin suoritus kaupunkiosuudessa oli suunnilleen pelkästään valtavan ihanien hajujen nuuskuttelua tienposkessa. :) Ei isommin kiinnittänyt huomiota ihmisiin henkilöryhmän keskellä ollessaan. Nuuskuttelemaan päästyään ei varmaan edes huomannut lenkkeilijää, polkupyörää (eikä kuullut fillarin kelloa), autoja, toista koiraa yms... Yksinään odotteli istuallaan ja seurasi vain katseellaan toisen koiran ohimarssia.

Tästä sitten jatketaan reenejä. :)
    

lauantai 28. toukokuuta 2011

Keltainen nauha! :)

Harjavallan ryhmänäyttelystä tänään sai Anssi keltaisen nauhan. :) Kotiintuomisina siis tulos AVO-H ja arvostelu:

Good pigmentation. Medium strong & size. Eyes are little bit light. Topline is strong enough. Croup is little bit short. Back angulation is open.

Koiran käyttäytymistä arvioivaan kohtaan oli ruksittu "rodunomainen lähestyttäessä". Tuomarina oli Nebojsa Savicic, Serbia.

Anssi käyttäytyi handlerin mukaan erittäin hyvin, oli rauhallinen, liikkui hyvin, seisoikin ilmeisesti ihan hyvin. Kaikki kopeloinnit sujuivat ongelmitta. Hienosti Anssi selvitti ilmeisesti elämänsä toiseksi viimeisen näyttelyn. :)

Niin kaunis koira <3

Edittiä... Sitä on kai niin sokaistunut Anssin näyttelymenestyksestä (ja siitä että kyseinen rontti siis sittenkin muistuttaa saksanpaimenkoiraa), että meinasi tärkein linkki koko hommassa unohtua... Iso kiitos siis Pialle Anssin esittämisestä!! ...Se olis varmaan Negron vuoro sitten vuoden päästä... vink vink... ;)
     

perjantai 27. toukokuuta 2011

Läpivalaisuja

Pari piskiä kävi tänään Ventelän studiolla läpivalaisussa. Typystä otettiin viralliset lonkka- ja kyynärkuvat, jotka lähtevät Kennelliittoon. Ventelän arvio oli lonkista A tai B ja kyynärät 0. Kennelliiton arviota odotellaan sitten vielä.

Negro oli välikuvissa ja kuvattiin lonkkien ja kyynärien lisäksi myös olat, polvet ja selkä. Negro sai lonkista ja kyynäristä samat arviot A-B ja 0, muut ok eikä mitään huomautettavaa. :)
    

lauantai 14. toukokuuta 2011

Tuomio

Anssin viralliset lausunnot lonkka- ja kyynärnivelistä on sitten annettu Kennelliitossa.

Anssilla on hyvin löysät lonkat, mutta ei kuitenkaan nivelrikkoa. Tuomio D/D.

Kyynärnivelissä on kyynärnivelen ulokkeen pinnalla (processus anconaeus) luu-rusto muutoksia, jotka luokitellaan koon perusteella niin, että alle 2mm luokitellaan ykköseksi ja 2-5 mm kokoiset muutokset luokitellaan kakkoseksi. Anssin tapauksessa vasen kyynärnivel arvioitiin olevan 1 ja oikea 2.

Anssi ei siis edelleenkään oireile noista nivelistään. Nyt täytyy pitää poika hoikassa kunnossa ja ruuan mukana annetaan nivelen toimintaa edesauttavia lisäravinteita. Jos jollakin on jotain vinkkejä noista lisäravinteista tai esim. liikunnasta, niin kommentteihin tai sähköpostiin voi laittaa. Tällä hetkellä ruokavaliossa on inkivääriä, ruusunmarjaa ja Nutrolin Senioria. Glukosamiinit sun muut harkinnassa.
    

maanantai 2. toukokuuta 2011

Jälkireenejä :)

Jälkipellot alkaa olla kunnossa. Anssilla on nyt takana 2 jälkitreeniä pellolla. Ensimmäinen jälki oli viime viikolla, aika lyhyt (ei sataa metriä) ja helppo varustettuna yhdellä kulmalla, tyhjät pätkätkin olivat aika lyhyitä. Se mentiin rutiinilla ja oli selkeästi liian helppo Anssille. Tänään toinen jälki, reilusti pidempi, tyhjät pidempiä ja kolme kulmaakin jäljellä. Anssi menee kuin juna, mutta vähän liian rennosti. Ei kuitenkaan huitele missä sattuu vaan aktiivisesti etsii seuraavia askeleita ja hyvin huolehtii jäljellä pysymisestä. Häntä kylläkin viuhtoo, taitaa olla jäljestäminen piiiiitkän tauon jälkeen kivaa?? :) Jäljen päässä on kummallakin kerralla (kuten myös viime syksyn viimeisillä jäljillä) ollut pieni herkkupalarasia, mutta sen ilmaisu ei vaan suju.

Ohjelmistossa jäljestyspuolella onkin nyt luvassa enemmän haastetta, eli pidempiä jälkiä, reilusti pidempiä tyhjiä, kulmiakin vähän. Josko se jälkeen keskittyminenkin siitä vielä paranisi... Erikseen opetellaan esineiden ilmaisua. Pitänee tuota esineilmaisua ottaa nyt kuuriluontoisesti, jos sekin vaikka siitä alkaisi sujua. Kyllähän Anssi tietysti on nytkin huomannut rasian jäljellä, mutta joko vain pysähtyy ihmettelemään sitä tai sitten vain vilkaisee ja jatkaa matkaa...

Negro on myös aloitellut tutustumista jäljestämisen ihmeelliseen maailmaan... Ruutuja tehty muutaman kerran aina pari ruutua kerralla. Pentu pysyy hyvin ruudussa, käyttää hyvin nenäänsä ja palaa hyvin takaisin tallatulle alueelle, jos nenä eksyy ruudun rajojen ulkopuolelle. Kovin järjestelmällistä ei Negron työskentely ole ja ruutuja jatketaankin vielä jonkin aikaa. Intoa ja ahneutta pennulla tuntuu olevan ruuan etsimiseen maasta. :)
    

lauantai 30. huhtikuuta 2011

"Kuria ja viettiä, niitä sietää miettiä!"

Pääsiäisenä oltiin kera Anssin ja Negron opiskelemassa koiran tottelevaisuuskoulutusta Maria Arfmanin johdolla Säkylässä. Ekan päivän jälkeen Anssin melkein BH-valmis seuraaminen palautui alkuasetelmiin, mutta lauantai-iltana hyvin tehtyjen läksyjen ansiosta sunnuntaina seuraaminen sujui taas. Nyt on keinot takataskussa edistämisen ja ahdistamisen korjaamiseksi. Jääviä liikkeitä ja paikallaoloa reenaillaan nyt.

Negro opetteli lähinnä aktiivissuutta ja kuskin kanssa työskentelyä kentällä.

Sää suosi, vähän liikaakin (toiselta kuskilta melkein kärähti poski ja toiselta niska...) ja viikonloppu oli kaikenkaikkiaan erittäin mukava ja antoisa. Kiitos Marialle!

Anssi läpivalaisussa

Anssi kävi Ventelän studiossa kuvauksessa 15.4. ja ammattitaitoisesta kuvaajasta huolimatta kuvista tuli melkoista suttua... :( Anssi koukkasi alkuun vaa'an kautta ja vaaka sanoi Anssille 34 kg. Tutkimushuoneessa Anssi käyttäytyi hyvin, joten tohtori tuumikin, että Anssille saa varmaan hyvin rauhoitusaineen suoneen, kun on niin rauhallinen. :) Sammuminen tapahtui suunnilleen minuutissa, heräämisessä menikin sitten "hiukan" enemmän aikaa... :D

Itse kuvista Ventelän oma tuomio oli, että molemmat lonkat ovat D ja molemmat kyynärät 2.
Lonkkamaljat saisivat olla kuppimaisemmat, reisiluun pää ei ole lonkkamaljassa ihan niin hyvin kuin pitäisi. Lonkkanivelet ovat kuitenkin siistit, ei nivelrikkoa tms.
Kyynärissä sitten onkin ylimääräistä tavaraa sen verran, että Ventelä arveli kyynärien olevan sitä kakkosta. Kyynärät huolettavat tällä hetkellä siis enemmän, mutta mitään oireita ei Anssilla ole, ei lonkissa eikä kyynärissä. Katsotaan, mitä tuleman pitää ja mitä Kennelliitossa arvioidaan Anssin kuvista... Niillä luilla mennään joka tapauksessa.
    

maanantai 28. maaliskuuta 2011

MUR...



Valmistuihan se Karhu vihdoin. :) Vähän viivästyi, kun tein tämän siinä välissä.
Karhu-paidan ohje Novitan lehdessä Syksy 2010. Lankana Novitan 7-veljestä. Paita neulottu mustana ja kuvio kirjailtu kokonaan jälkikäteen silmukoita jäljitellen.
    

lauantai 26. maaliskuuta 2011

Ja taas mentiin!

Reenipäivä ja aloitettiin tottisteluilla. Olen Anssilla seuraamisen paikkaa koittanut viime aikoina viilata, mutta se on kyllä nyt aivan selvästi saanut aikaan kaikkea muuta ongelmaa, eikä se paikkakaan ole muuttunut, joten taitaa olla aika hylätä vanha suunnitelma... Anssi oli tänäänkin ihan nollavietissä seuraamisen alkaessa. Meillä tuo paikanviilaaminen on yritetty tehdä ensin perusasennossa ja siitä sitten askeleen parin seuraamisella ja siitä pikkuhiljaa pidempää seuraamista. No, Anssilla ei saalisvietti ole riittänyt, kun en ole vietin nostamiseen erikseen treeneissä keskittynyt. Vietin nostamisesta on nyt vasta tullut parilta sivustakatsojalta kommenttia.

Anssilla ei siis ole mikään superkova saalisvietti, joten liian vietittömässä tilassa ollessaan se ei ole oppinut mitään. Yksikseni en ole seuraamisen paikkaa kovasti treenannut, kun sitä paikkaa ei itse niin hyvin näe. Tänään selvisi myös se, että kun yritän koiran lisäksi keskittyä muiden ihmisten neuvojen kuuntelemiseen ja niiden sisäistämiseen, ei koirakaan ole täysillä mukana toiminnassa. Se sitten on aiheuttanut mm. lievää piippausta. Piipparipelleä en todellakaan halua, joten on pakko muuttaa taktiikkaa.

Tottistelujen jälkeen oli vuorossa purut. Viimekertaiseen verrattuna Anssi oli SUPER! Oli se viime viikko siis jotain niin huonoa... :( Anssi oli viime kerralla jostain syystä sitkeästi vaan jonkinlaisessa saalisvietissä, eikä vietinvaihdot sujuneet puruista nyt puhumattakaan...

Tällä kertaa vietinvaihdot sujuivat hyvin ja Anssi puri hyvin. Anssi tuntuu olevan enemmän puolustuspainotteinen, mutta ei jaksa kovin pitkään toimia puolustusvietissä yhtäjaksoisesti vaan yrittää vaihtaa saaliille. Toisaalta saalisvietissä yrittää kyllä vaihtaa vähän itsekseen puolustukselle...

Illalla otettiin vielä kotipihatottikset itsekseen Sonyn vahtiessa vierestä. Kun kuskin ei tarvitse keskittyä muuhun kuin koiraan ja treeniin, sujuu homma paremmin ja koirakin on paremmin mukana. Taktiikkaa muutin, eikä Anssi sieltä oikeasta seuraamispaikasta kovasti eteenpäin pyrkinyt. Pitää nyt vahvistaa oikeaa paikkaa ja oikeaa suoritusta ja pitää viettitaso sopivana. :)
   

Tohtorilla

Negrolta jäi 12-viikkoisena rokotus saamatta taannoisen sukkasekoilun vuoksi. Asia korjattiin eilen. Negro sai rokotuksen, lääkäri tarkisti haavan (haava vähän punoitti, mutta muuten parantunut ihan hyvin) ja vaaka sanoi 10,7 kg. Aika hoikka pentu, mutta sukkajutun jälkeen pentu olikin ainakin viikon aika vähäisellä ruualla... :)

Kökö oli lääkärireissulla mukana. Kökön korvat on taas oireilleet, lisäksi on etujalasta varpaanvälit rikki. Varvasongelmaa on yleensä ollutkin keväällä ja lisäksi Kökö on nyt taas ollut aika paljon sisällä ja varastellut ties mitä ruokaa, joka aiheuttaa oireita. Lääkärin mukaan korvissa on hiivaa ja varpaissa tulehdus. Tropiksi vaivoihin pitkävaikutteinen kortisonipiikki, korvatippoja ja antibioottikuuri. Antibioottikuuri lisää entisestään hiivaa korviin, mutta ruokaan on lisätty jo aiemmin ja lisätään edelleen päivittäin myös maitohappobakteereja runsas satsi sekä Karpalactia.
    

sunnuntai 20. maaliskuuta 2011

Herra Toipilas




Leikkaushaava alkaa olla parantunut. Kohta päästään pöntöstä kokonaan eroon. :)
     

torstai 17. maaliskuuta 2011

Sukkana sisään... ja sinne jäi! :/

Negro aiheutti pientä hermostumista, sydämentykytyksiä ja lopuksi melkein paniikkiakin viime sunnuntaina ja maanantaina. Sunnuntaina pentu söi aamuruokansa normaalisti ja oli muutenkin ihan kuten tavallisestikin. Iltapäiväruuan jälkeen jonkin ajan kuluttua tulikin sitten oksennus ja kaikki aiemmin syöty ruoka ulos. Eipä tuosta sitten sen ihmeempää, iltaruoka oli vielä jäljellä...

Iltaruuan jälkeen melkoisen pian, pentu oksensi taas. Ja taas koko mahan sisältö ulos. Tässä vaiheessa epäiltiin jonkinlaista vatsapöpöä, on niitä ennenkin meidän koirilla ollut. Semmoinen on mennyt päivän parin paastolla ohi. Nytkin oli tarkoitus pitää pentu ilman ruokaa, kunnes suoli on tyhjä ja sitten varovasti aloitella ruokaa taas.

Mutta kävi sitten niin, että pentupa oksenteli ja yökkäili koko yön. Maanantaiaamuna aikaisin isäntä soitteli sitten ensin eläinlääkäripäivystykseen, sen jälkeen kahdeksalta paikalliselle lääkärille. Lääkäriajan olisi aamupäiväksi saanut, mutta juteltuaan isännän epäilyksistä, että siellä mahassa on jotain ylimääräistä, joka pitää saada pois, kehotti paikallisen vaatimattoman eläinlääkäriaseman lääkäri hakeutumaan klinikalle, jossa on kaikki pelit ja vehkeet. Raumaa harkittiin, mutta klinikka aukesi ja ajanvaraus alkoi vasta kymmeneltä. Vastaavan matkan päässä toisessa suunnassa oli yhdeksältä aukeava klinikka. Kello yhdeksää odotellessaan isäntä päätti soittaa vielä Turkuun meidän entiselle vakkariklinikallemme ja sieltä saikin pienellä puhumisella ajan heti kymmenen jälkeen.

Isäntä lähti saman tien ajelemaan sitä sataa kilometriä Turkuun. Perillä lääkäri tunnusteli pennun mahan ja arveli, että voisi olla sukka. Joka tapauksessa oli ihan turha alkaa kuvata pentua, koska jotain ylimääräistä siellä joka tapauksessa oli ja se oli leikattava pois. Näkeehän sen sitten toimenpiteen jälkeen, että mitä sieltä tuli ongittua ulos...

Negro leikattiin ja ilmeni, että pentu oli syönyt pikkuneidin paksun jarrusukan, joka oli jäänyt jumiin heti ohutsuolen alkuosaan. Lääkäriin ehdittiin aika viime tipassa... Suoli oli alkanut ilmeisesti jotenkin jo ratketa tai muuten vaurioitua. Sukka saatiin kuitenkin juuri ajoissa pois, eikä pitäisi mitään pysyvää vahinkoa olla, vaan suolen tilanne alkoi parantua heti.

Negrolla on nyt leikkaushaavassa sulavat tikit ja kauluri kaulassa. Antibioottikuuri kestää viikon, minkä lisäksi annetaan viiden päivän ajan myös suoliston limakalvoa suojaavaa lääkettä. Kylkiluut törröttävät ja pojalla on hirveä nälkä koko ajan. Eikä mikään ihme, sillä sunnuntaiaamun ruoka on viimeinen mahassa pysynyt ruoka ennen leikkausta. Ja leikkauksen jälkeen ruokinta aloitettiin vasta tiistaina ja sekin hyvin pienillä annoksilla vetelää vellimäistä ruokaa. Joskus sitten ensi sunnuntaina voidaan aloitella hieman kiinteämpää ruokaa. Muuten pentu pitäisi pitää rauhassa, sillä juokseminen, hyppiminen ja vapaa leikkiminen on kielletty viikon ajan... Aika hankalaa. Negro on niin eloisa pentu, eikä sitä pieni haava saati pönttö päässä estä riehumasta...

Mahasta ongittua sukkaa emme ryhtyneet tutkimaan sen enempiä. Lääkärin mukaan sukassa tuskin oli paljonkaan reikiä, eli se oli mennyt niin sanotusti "sukkana sisään". Ihmettelen vaan, miten pieni pentu oli pystynyt nielemään kokonaisena niinkin ison mytyn tukehtumatta. Yksin kotona ollessaan Negro ei pääse käsiksi sukkiin tai muihinkaan pieniin tavaroihin, joten aika hiljaisestikin tuo sukka oli imaistu, kun emme mitään sukannielemisoperaatioita ole havainneet.

Nyt jatketaan vaan toipilasaikaa. Suolen tikkien repeäminen oli/on suurin vaara, jos jotain vikaan menisi. Muuten pitäisi pennun olla kunnossa, jos vaan saadaan se pidettyä ja ruokittua niin, että tikit eivät ratkea.